Wednesday, December 31, 2008

Indahnya bahasa

Dua hari lepas saya mendapat sms daripada seseorang yang berbunyi begini...

Mendung tidak bererti HUJAN
Senyum tidak bererti GEMBIRA
Sedih tidak bererti DUKA
Diam tidak bererti LUPA

Tapi hati tidak pernah lupa jasa guru yang mengajar saya... Terima kasih cikgu...

Hati tertanya-tanya siapalah orang ni, lalu saya sms padanya yang berbunyi dua patah perkataan saja iaitu...
"Siapa ni?...
Tunggu dan tunggu balasan daripadanya namun tiada.

Hari ini 31 Disember 2008, saya sms pada seseorang mengucapkan tahniah kerana kejayaan anaknya mendapat keputusan yang cemerlang dalam PMR.
Jawapan yang saya terima daripadanya ialah....

"Siapa ni?"(Hati didalam berkata-kata apa ni, saya orang yang signifikan dengan awak pun tak tau ka?)

Lalu saya membalas jawapan padanya bahawa saya adalah..... dan minta dia simpan dalam handphone no telephone saya.

Selepas tu saya mula terfikir, saya pernah bertanya seseorang melalui sms dengan menggunakan ayat yang sama apabila menerima sms seperti diatas. Lalu saya tengok balik sms tersebut dan saya reply balik kepadanya. Ayat yang saya gunakan adalah seperti berikut...
"sama-sama kasih kerana ingat jasa guru. Siapa disana boleh saya tahu?"

dan saya terus mendapat jawapannya begini...

"saya student..Ut..., ari tu ada masuk kelab prs untuk kokurikulum.. nama
saya syahira".
dan seterusnya kami terus bersms untuk beberapa ketika.

Pengajaran yang perolehi daripada peristiwa ini bahawa BAHASA ITU INDAH dan dapat mengeratkan hubungan silaturahim. Gunakanlah bahasa yang indah dan cantik ini dalam situasi apa pun kerana ia MENYEJUKKAN HATI DAN PERASAAN PEMBACA DAN PENDENGAR.

Wallahhua'lam.

No comments: