Friday, December 12, 2008

Rumah jiran dimasuki pencuri

Semalam jiran sebelah rumah ada bagi tau, lima buah rumah di taman tasik dimasuki oleh pencuri pada malam hari raya aidil adha yang lalu. Dua buah rumah adalah sederetan dengan rumah saya. Yang sederetan dengan saya kebetulan waktu kejadian kedua-dua penghuni tidak ada dirumah kerana balik kampung berhari raya. Satu rumah telah dikerjakan apa yang ada dan satu lagi cuma sempat di kopek jerigi besi dan alarm berbunyi maka pencuri cabut lari.
Tiga buah rumah lagi juga telah dikerjakan oleh pencuri tersebut. Barang-barang yang berharga tak taulah apa yang hilang.

Yang menarik perhatian saya daripada cerita jiran adalah rumah-rumah yang dimasuki pencuri tersebut didapati ada tanda kayu di hadapan rumah. Ini bermakna perancangan teliti menggunakan ajen/ spy telah dilakukan oleh pencuri sebelum nak masuk kerumah yang diketahui tak ada orang. Hai...macam cerita p.ramlee lah pulak, apa tajuknya... .....yang menggunakan taktik pangkah rumah untuk merompak dan akhirnya tersalah pangkah dan terompak rumah kecil...( busukkkkk).

Selain daripada itu ada kereta kancil putih yang disyaki dan seringkali merayau dan berhenti seperti kereta rosak berberdekatan dengan rumah yang akan dirompak juga disyaki.

Pengajarannya bagi taulah pada jiran kalau nak balik kampung dan bawalah barang-barang yang berharga dan selainnya kita berserahlah kepada Allah.

No comments: