Friday, March 12, 2010

PhD bersama emosi

Kadang-kala saya termenung sendirian, kadang kala saya tersenyum sendirian, ada kalanya saya tidak dapat mengawal air mata dari mengalir bercucuran....

Ada kalanya saya lancar bekerja, ada kalanya saya bersemangat, ada kalanya saya tersekat sekat, ada kalanya saya malas, ada kalanya saya rasa bosan, ada kalanya rasa rasa terkedu tak tau apa nak buat.....itulah diantara rentetan EMOSI yang sedang saya lalui dan tempuhi kini sepanjang pengajian saya.

Tak pernah tertinggal di ingatan saya untuk siapkan tugasan saya secepat yang mungkin, banyak lagi yang akan datang tak tau macam mana bebannya nanti...tapi itulah pejam mata dengan PhD, buka mata dengan PhD. Aktiviti sosial saya dengan jiran2 telah dikurangkan dengan drastik sekali, banyak masa saya kini ditumpukan pada kelas SEM di IIUM, perbaiki bab 1-3, ikuti kumpulan perbincangan penulisan thesis, dan akan key in data kemudian.

Letih..letih..penat..penat....

Saya teringat kembali kata2 nasihat oleh dekan postgraduate masa pendaftaran tempoh hari, katanya bagi mereka yang sambung keperingkat PhD.....80% is PERSPIRATION, 20% is INSPIRATION and 10% is LUCK.....emmm...saya melaluinya kini.

Hanya padamu Allah tempat ku mengadu, sakit, suka, duka, penat, letih, yang hamba mu lalui ini. BERKATILAH AKU YA ALLAH, BERKATILAH AKU YA ALLAH...PERMUDAHKAN AKU YA ALLAH. AMIN

No comments: