Thursday, May 21, 2009

Temujanji Mei 2009

Semasa dalam perjalanan untuk ke UTM saya dapati handphone saya tertinggal. Alamak, macam mana ni..... saya teruskan juga perjalanan ke Skudai Johor dengan harapan dan doa kepada Allah swt semoga perjalanan saya itu tidak ditimpa apa-apa musibah. Ya... bayangkan apa yang akan saya buat sekiranya tayar pancit... atau apa-apa berlaku pada kereta ketika itu, tanpa handpbone...bayangkan. Alhamdulillah nasib baik menyebelahi saya, dan saya selamat pergi dan sampai balik kerumah tanpa sebarang kecelakaan berlaku.

Pertemuan dengan supervisor berjalan dengan baik seperti yang dirancang. Perbincangan dengan nya mengambil masa lebih kurang 30 minit, dan selepas itu beliau bergegas nak ke Kuala Lumpur. Apa pun alhamdulillah saya dapat berjumpa dan berbincang dengan beliau untuk melengkapkan lagi proposal saya sebelum sesi viva. Hasil daripada perbincangan dengan supervisor, cadangan baru untuk research saya adalah buat perbandingan antara dua universiti, iaitu Utem dan Utm. Saya juga perlu tambahkan beberapa lagi maklumat dalam demographic questions yang saya bina bagi mengukuhkan persoalan untuk dikaitkan dengan variables nanti.
Problem statement, significance of study, literature review semuanya perlu saya perkemaskan lagi terutama yang kurang maklumat.

Prof... agaknya berapa literature review yang perlu saya masukkan untuk melayakkan saya beranggapan proposal saya ini hampir lengkap? Kata prof...tak ada bilangan sebenarnya..tapi untuk memudahkan saya buat permulaan ini dia mencadangkan sebanyak 30 lit.review.
Bagaimana pula dengan proposal itu sendiri? (maksud saya rupa.../ bil. muka surat), lalu prof ambil satu contoh proposal yang baru saja lepas menghadapi sesi viva dan diberi / ditunjukkan pada saya.

Alamak tebal nya....lebih kurang 180 mukasurat. Pelajar yang buat proposal tu adalah pelajar yang mengikuti pengajian 1/2 research, tapi saya full research, maknanya kena tebal lagi ke.....
Ini yang menyebabkan saya terus memikir apa lagi yang perlu saya masukkan, banyak lagi sebenarnya.....cuma saya perlu berusaha lagi untuk mencari bahan-bahan yang berkaitan. Untuk menenangkan hati, saya dah mula memikirkan beberapa andaian yang ada munasabahnya untuk saya boleh mencapai target seperti itu. Maka check list perlu saya lakukan dan saya perlukan lakukan secepat mungkin supaya perjumpaan saya yang berikutnya pada hujung Jun setidak-tidaknya saya dapat tunjukkan sesuatu pada Prof.

Awal Jun cuti sekolah.....nak balik kampung....bercutilah tu....Sekurang-kurangnya saya perlu siapkan sebahagian daripada perancangan sebelum bercuti. Ya Allah berkatilah hamba mu ini dan permudahkanlah aku dalam perjalanan hidup ku ini. Amin

No comments: