Friday, January 23, 2009

Cerita Kenaikan Pangkat

Seorang kawan telepon saya nak pinjam tengok dokumen-dokumen saya semasa memohon kenaikan pangkat dulu. Dia pun nak mohon juga sebab permohonan kenaikan pangkat telah dibuka dan tarikh akhir untuk hantar permohonan telah dinyatakan.

Eh.."datanglah kat umah ambil" dan saya boleh terang sekali macam mana nak buat. Seperti yang dijanjikan kawan saya pun datang ambil dan memproses permohonan beliau. Semalam beliau pulangkan balik dokumen saya tu, dan katanya, " akak saya ikut macam mana akak buat, teratur dan senang dilihat dan ini memudahkan saya, kerana sebelum ini dokumen saya berterabur dan tak tersusun, akak ni memang sistematic personlah dan saya suka sangat".

Saya kata padanya, "kalau kita nak mohon sesuatu dan nak bagi orang nilai kita dengan cara senang maka kita perlu tonjolkan dokumen yang kita hantar dengan cara yang sistematik dan teratur supaya orang tengok pun senang hati dan mudah dibaca, jadi tak ada banyak kerenah kemudian hari nanti". Dia pun kata saya setuju dan setuju.

"Lepas satu bab, dan kini nak bersiap sedia untuk buat persediaan melanjutkan pelajaran pula. Kalau boleh dan diizinkan Allah biarlah permohonan ini berjaya sebelum cuti belajar bermula, sebagaimana yang akak alami, kan senang tak payah fikir-fikir lagi", dan boleh fokus pada pelajaran. Betul tak akak? betul..betul.

Amin, semoga permohonan kawan saya berjaya.

Teringat kisah saya mengenai permohonan kenaikan pangkat ni, tiga hari sebelum saya dan keluarga bertolak ketanah suci untuk menunaikan Umrah, saya dimaklumkan secara verbal bahawa temuduga akan diadakan pada hari kami nak ke tanah suci. Allah huakbar..macam mana ni..permohonan ini adalah yang sekian lama ditunggu dan ke tanah suci buat Umrah telah tersurat untuk saya dan keluarga setelah segala perancangan berjalan dengan baik. Lalu saya bertawakkal dan ambil keputusan ke tanah suci, dan kalau ada rezeki saya, maka adalah nanti.

Semasa di Tanah Suci doa, sembahyang hajat dan cucuran airmata bertalu-talu. Pada masa itu hanya Allah yang mengetahui segalanya isi hati ini.
Allah Maha Besar, berkat tawakkal dan doa saya pada Allah di tanah suci temuduga ditunda dan akhirnya kami (saya dan suami) perolehi hidayah daripadanya dan dimurahkan rezeki dan kami memperolehi kenaikan pangkat yang dipohon. Syukur Alhamdulillah.

2 comments:

ok said...

Alhamdulillah.

kalau kita menyerahkan 100% kepada Allah pasti perasaan khuatir atau bimbang tidak ada.

Jika ia wujud, maka kita belum lagi 100% menyerahkan segala kepada Allah.

Jiwa Positif dan Hidup BerTuhan

suka menanti said...

ManMonCang

Syukor dan alhamdulillah.