Friday, January 9, 2009

Keberkatan dan Ketentuan Ilahi

Keberkatan Ilahi dan ketentuan Ilahi, itulah tajuk blog ini dipagi jumaat yang mulia ini. Tergerak untuk menamakan tajuk ini setelah selesai memberi sedikit pandangan dan komen pada rakan-blog yang lain.

Dulu saya adalah seorang yang tidak suka nak berblog sebegini, tapi kini setelah sebulan menceburi dan mendalaminya maka jadi satu keperluan pada saya untuk tahu apa yang berlaku pada rakan-rakan blog yang lain terutamanya rakan blog yang saya anggap sinnifikan dan akan memberi menafaat pada saya seperti motivati diri, apabila membaca baris-baris ayat yang ditulis.

Melalui blog, saya dapati saya telah melakukan muhasabah diri secara tersusun melalui penulisan. Dulu buat hanya melalui self-talk, tapi kini secara bertulis dan boleh dibaca oleh orang lain. Secara tak langsung kita lebih mendisiplinkan diri serta melatih kita menjadi penulis yang baik... Insyaallah.
Setidak-tidaknya melalui penulisan ini juga kita menghayati dan menghargai diri kita 'melalui aktiviti harian' yang diterjemahkan dalam bentuk penulisan.

Itulah yang dikatakan ketentuan dari Ilahi sebab kita tidak tahu apa yang akan terjadi pada kita pada masa yang akan datang, semuanya dari Ilahi.

Semoga apa yang saya lakukan ini mendapat keberkatan dari Ilahi dan semoga dipermudahkan saya dalam mengharungi liku-liku kehidupan yang ditempuhi kini. Amin.

No comments: