Friday, January 2, 2009

January 1st, Skudai UTM

Semalam hari Khamis 1 January 2009, saya ke UTM, Skudai Johor Bahru untuk mendaftar asrama dan ada kelas prasyarat pendidikan kepimpinan. Lebih kurang pukul 10 pagi bertolak dari Melaka dan sampai pukul 12.00 tengahari. Bila sampai terus mendaftar asrama dan terus mengemas bilik ala kadar iaitu sapu samah dan bentangkan tikar getah, pukul 1.30 ptg selepas zohor terus pergi ke fakulti untuk cari bilik yang dimaksudkan kerana kelas akan bermula jam 2.00 ptg. Bila pensyarah sampai semua pelajar masuk dan ding, dong, ding, dong hampir jam 4.00ptg semua bersurai.

Apa yang menariknya dalam kelas ini ialah pertemuan hanya diadakan 4 kali sahaja dan ianya merupakan perbincangan mengenai isu-isu semasa dalam pendidikan. Semua pelajar diminta cari kumpulan masing-masing dan pertemuan berikutnya dah ada topik dan draf ide untuk tajuk yang akan dibincangkan.Terdapat 16 orang pelajar dan 4 kumpulan telah dibentuk . Setiap kumpulan akan membuat pembentangan nanti. Yang bestnya kumpulan saya tu adalah terdiri daripada kekawan Master yang sama kumpulan masa buat perbincangan dalam kumpulan bagi subjek Leadership dulu. Alamak bestnya, sebab dah kenal dia orang dan selalu juga contact mereka bertanya khabar.

So....bila habis kelas terus buat keputusan nak batalkan penginapan di asrama, kerana pertemuan hanya 4 kali saja dan itu lah satu-satunya subjek yang ambil pada semester ini, sebab satu lagi subjek tidak ditawarkan. Kalau tak buat gitu rasanya membazir duit saja sewa asrama tapi tak duduk. Selepas ding dong dengan pengurus asrama diapu delete nama dan pada jam jam 4.30 ptg bertolak balik ke Melaka dan sampai kat rumah jam 6.30 ptg.

Nampaknya perancangan semester ini telah berubah, maka kenalah ubah strategi. Niat dihati mulanya bila kelas kurang ni boleh lah rancang duduk lama sikit di asrama dan mula buat penulisan, tetapi lain jadinya. Walaubagaimanapun mungkin ada hikmah disebalik semua ni, dan saya redha dengan apa yang berlaku, yang pentingnya di sini saya perlu buat perancangan baru, sebab banyak masa akan dihabiskan di Melaka, so...ingat-ingat di hati saya kena wujudkan satu lagi suasana tempat pembelajaran supaya tidaklah saya boring nanti. Setakat ni yang ternampak di mata ialah di bilik di pejabat lama. Opp.. tengoklah nanti, boleh ke tidak.

Semuga Allah memberkati saya dan mendapat hidayah baru.

No comments: