Monday, February 2, 2009

Kemalangan depan mata

Pada 1 Februari yang lepas kami sekeluarga menghadiri majlis kenduri kahwin kaum kerabat di Cheras, Kuala Lumpur. Selepas makan kami sekeluarga bertolak balik ke Melaka. Dalam perjalanan dan berhampiran dengan kawasan rehat ....( mungkin seremban ) ada kemalangan. kami hanya perlahankan kereta dan tak berhenti sebab kemalangan di sebelah yang bertentangan. Di sebelah yang berlaku kemalangan tu alamak, kereta berduyun-duyun slow dan berhenti. Nampaknya macam teruk, sebab kereta masuk dalam parit. Kereta perlahan-lahan bergerak dan terus berlalu.

Dalam perjalanan, kurang daripada 10 km nak masuk ke exit Ayer Keroh, berlaku satu lagi kemalangan betul-betul dihadapan mata kami. Sebuah lori muatan tanah baja tiba-tiba pecah tayarnya dan lori tak dapat dikawal dan berpusing-pusing lalu terbalik dimana tayar keatas.

Berhenti..berhenti kita tengok pemandu nya, kesian dia... kata saya kepada suami. melepasi lori tersebut kami berhenti dihadapannya dan turun untuk memberi bantuan, langkah kami sedikit terlewat sebab seorang hamba allah yang bermotosikal terlebih dulu menghulurkan bantuan pada mangsa. Nasib baik tak ada kecederaan serius, cuma kakinya tercalar sedikit kena kaca tapi lorinya teruk pecah cermin dan muatannya berselerakan. Si hamba Allah yang bermotosikal itu juga didapati telah menghubungi pihak-pihak yang berkenaan untuk memberikan bantuan. Suami bertanya pada pemandu tersebut, adakah beliau ok? Signal yang diberikan menunjukkan beliau ok. So.kami pun tak tunggu lama terus berlalu, hari dah hampir senja.

No comments: