Tuesday, March 3, 2009

Kembali bekerja selepas .....

Alhamdulillah setelah badan kembali normal dari keletihan kerana 4 hari perjalanan menyeberangi lautan, maka hari ini saya mula menghadap komputer untuk melakukan kerja-kerja rutin yang biasa dilakukan. Seperti biasa untuk mendapatkan mood kerja saya akan berhubungan dengan sesiapa saja yang difikirkan signifikan pada masa tersebut.

Langkah pertama saya adalah menghantar sms pada supervisor, bertanyakan bilakah masa saya boleh berjumpa dengan beliau, almaklumlah sekarang ni beliau dah jadi orang yang lebih-lebih penting. Maklumbalas yang saya terima daripada exPA beliau dulu bahwa saya akan dihubungi untuk memaklumkan bila saya boleh jumpa beliau, tapi sampai sekarang tak ada berita pun, so pagi tadi lagi sekali saya hubungi beliau dan sampai kini tiada sebarang berita mengenai temu janji. ( mungkin 2 atau 3 hari lagi kot....positive thinking)

Pn Sarimah juga saya hubungi untuk menjelaskan bayaran bulanan insuran dan terlanjur ke kampus saya terus masuk ke perpustakaan mencari-cari kalau ada apa-apa buku yang oleh saya pinjam, intai dan intai dapatlah dua buah buku yang ada kaitan dengan persekitaran yang ingin saya kaji....maka kena baca lah tu....

Hajat dihati seterusnya nak search beberapa instrument yang telah disenaraikan tetapi tak kesempatan sebab masa telah digunakan untuk membuat beberapa nota tambahan untuk abstract bagi beberapa dissertation yang ditemui. Ide ini diperolehi setelah baca beberapa dissertation yang dijumpai, jadi perlu dibuat ringkasan mengenai beberapa perkara perlu yang difikirkan penting untuk semakan secara sepintas lalu. Selain daripada title, author, year, keywords, maklumat dalam abstracts yang dimasukkan ialah purpose of study, theory, measurements, dan problem statements. Mudah-mudahan bila lihat ringkasan ini akan memudahkan saya untuk menyemak perkara-perkara penting yang ada dalam dissertation tersebut. Itu pun hanya sempat buat bagi 3 dissertation saja ada banyak lagi yang perlu saya baca, ringkaskan dan dapatkan maklumat yang dikehendaki.

Tools juga perlu saya cari seperti yang telah disenaraikan. Atau mungkinkah saya perlu buat beberapa perkara lain lagi dalam pembacaan saya yang mungkin pada masa kini belum saya temui lagi atau masih samar-samar....
Semoga pencarian saya ini dimudahkan oleh Allah sbwta.

No comments: